Βιβλιοθήκη > Σχολιασμός Κινηματογραφικών Ταινιών

Σχολιασμός κινηματογραφικών ταινιών

Παρουσίαση ταινίας: Τα Όνειρα του Ακίρα Κουροσάβα

Παρουσίαση ταινίας:  Τα «Όνειρα» του Ακίρα Κουροσάβα

 Άγγελος Βουτσάς

Η παρουσίαση έγινε στις 24 Ιανουαρίου 2013

Σήμερα θα προσπαθήσω να κάνω μια ψυχαναλυτική προσέγγιση της ταινίας του Κουροσάβα «Όνειρα», η οποία φαντάζομαι είναι γνωστή σε όλους.  Πριν όμως προχωρήσω θα ήθελα να παραθέσω κάποιες σκέψεις μου καθώς και ένα σύντομο βιογραφικό του μεγάλου αυτού σκηνοθέτη.

Οι σκέψεις μου.

Όταν αποφάσισα να κάνω το εν λόγω εγχείρημα αισθάνθηκα δέος, γιατί είχα μπροστά μου ένα «τέρας» του κινηματογράφου, τον οποίο κινηματογράφο αγαπώ ιδιαίτερα, και ένα διανοούμενο υψηλών προδιαγραφών, τον οποίο καλούμην να αντιμετωπίσω μέσα από μια ψυχαναλυτική ματιά. Μπορεί άραγε να σχολιάσει κανείς ψυχαναλυτικά μια ταινία; Ως ποιό σημείο μπορεί κανείς να φτάσει σχολιάζοντας ψυχαναλυτικά; Έχει αυτό να κάνει με την προσωπικότητα του σκηνοθέτη, ή με τα μηνύματα που μας προβάλλει μέσω της ταινίας; Και εν πάσει περιπτώσει ποιό όριο επιβάλλεται σε τέτοιου είδους εγχειρήματα; Προφανώς υπάρχουν και άλλες προσεγγίσεις, σκηνοθετικές, φιλμογραφικές, λογοτεχνικές, αισθητικές κλπ. Η κάθε μια απ’ αυτές δέχεται  κάποιου είδους αυτοπροσδιορισμό και οριοθετείται μέσα στα πλαίσια του επιστημονικού της πεδίου. Για την ψυχανάλυση η προσέγγιση οριοθετείται μέσα στο μεταβιβαστικό πεδίο. Δηλαδή ποιά είναι η δική μου μεταβίβαση ως  προς την ταινία και ως προς την σκηνοθετική εργασία του Κουροσάβα.

Την εποχή της ταινίας (1990), εγώ την είδα το 1992, περνούσα μια δύσκολη φάση στην ανάλυσή μου και ως εκ τούτου στη ζωή μου, ενοχοποιώντας τα όνειρά μου σε τέτοιο βαθμό, ώστε να καταφεύγω συχνά πυκνά σε λογοκρισία, ακόμη και σε ολική διαγραφή τους  κατά το πρωινό ξύπνημα. Περνούσα τη λεγόμενη φάση της αρνητικής μεταβίβασης, για λόγους που δεν μπορώ να παραθέσω. Βλέποντας τα «Όνειρα» του Κουροσάβα, όνειρα που στην ουσία διεξέρχονται ολόκληρη τη ζωή του, δηλαδή κάτι σαν απολογισμός, ένα είδος ρέκβιεμ, κάτι μου μίλησε μέσα μου, κάτι με καθοδήγησε  ώστε να απαλλαγώ από το είδος των ενοχών που προσπαθούν να κρύψουν πράγματα από το υποκείμενο και από τους άλλους, και κυρίως από τον Άλλο, θέση που παίρνει προσωρινά ο αναλυτής σε κάθε ανάλυση. Επι πλέον άνοιξε ο δρόμος για τα δικά μου όνειρα, που ήταν προσωρινά σε δυσμένεια, και κάθε φορά που ξανακλείνει ο δρόμος τους, επικαλούμαι τα «Όνειρα» του Κουροσάβα για να ανοίξει πάλι ο δικός μου δρόμος.

Υπάρχει όμως και η μεταβίβαση ως προν τον σκηνοθέτη Κουροσάβα. Η οποία πράγματι είναι θετική μεταβίβαση. Θα μπορούσε να παίξει το ρόλο ενός φαντασιακού πατέρα, όπως υπήρξαν για τη ζωή μου ο Αισχύλος, ο Σαίξπηρ, ο Μαρξ, ο Λένιν, ο Μπροχ, ο Φρόϊντ, ο Λακάν. Που σημαίνει πως υπάρχει στο σχολιασμό μου το υποκειμενικό στοιχείο, κάτι που πρέπει να λάβετε υπ’ όψη σας.

e-max.it: your social media marketing partner

Περισσότερα...